Hvordan klage på et boligkjøp?

Hvordan klage på et boligkjøpHvordan klage/ reklamere på boligkjøp? For å reklamere sender du brev med klage til selger av boligen. I brevet skriver du det som mangler ved boligen. Man kan også klage/ reklamere til megler, takstmann og eierskifteforsikringen. Det finnes fire hovedtyper reklamasjon. Last ned mal på reklamasjon her.

Last ned en mal for klage / reklamasjon her.

 

Den første er en nøytral reklamasjon, jfr avhendingsloven § 4-19. Den er som som ordlyden sier; nøytral. Du reklamerer for mangler ved boligen, uten å nevne spesifikt hva du klager på.


Nummer to er reklamasjon hvor du ber selger rette en mangel, jfr avhendingsloven § 4-11. Her reklamerer du og ber selger rette det som er feil eller som mangler.

Den tredje typen er reklamasjon og krav om prisavslag, jfr avhendingsloven § 4-12. Her er det ofte lurt å kreve prisavslag lik det det ville kostet å rette feilen eller mangelen.

Den fjerde typen er reklamasjon og krav om erstatning, jfr avhendingsloven § 4-14. Her krever du erstatning for økonomisk tap som en følge av mangelen eller feilen ved boligen. Utgangspunktet her er at du kan kreve at selger dekker hele tapet ditt. Har du for eksempel utbedret selv, kan du kreve at selger dekker hele regningen.

Du må reklamere innen 2 måneder etter at du oppdaget mangelen. Men mangler som oppdages innenfor 5 år fra kjøpet kan være grunnlag for reklamasjon. Huskeregelen er å reklamere straks, og senest innen 2 måneder.

 

Last ned en mal for klage / reklamasjon her.

 

Eller bruk BoligAdvokat sin ekle mal med eksempel.

Spør oss nå

  • Still spørsmål, få svar fra våre eksperter.
  • Skriv nøyaktig og detaljert, slik at svaret blir best mulig.
  • Du vil motta uforpliktende svar innen få dager.
Navn: *
Adresse: *
E-post: *
Telefon: *

Din henvendelse: *
* Fyll ut