Hva er en mangel?

Hvem er ansvarlig for feil og mangler ved en bolig? Ofte vil selger av huset være ansvarlig for feil eller mangler som oppdages etter overtakelse. En bolig har en mangel dersom den ikke er i samsvar med avtalen mellom kjøper og selger. Hva med uriktige opplysninger?

Hva er typiske feil og mangler?

Typiske feil kan være vannlekkasjer, fuktskader og dreneringsproblemer, el-anlegg, sopp og råtes, dårlig utført håndverk. Ofte kan også boligen ved en senere takst vise seg å være mindre (arealavvik). Som regel avtales det avtales et "som-den-er"-forbehold ("AS IS"-klausul).

Selv om dette ligger i avtalen, kan man kan ikke godta alle slags mangler. To forhold gjør at man som kjøper kan kreve sine rettigheter:

• Har manglende eller uriktige opplysninger om boligen, innvirket på kjøpet?

• Er boligen i vesentlig dårligere stand en hva du kan forvente sett i forhold til kjøpesum og forholdene ellers?

Hvis ett av disse to forholdene er oppfylt, bør du som kjøper gå videre med mangelskravet ditt.

Spør oss om din sak

Dersom du har fått noe annet enn det som er avtalt, vil man raskt kunne si at det er en mangel ved boligen. Det lurt å så raskt som mulig ta få en boligadvokat som kan hjelpe deg .

Valg av takstmann
For å vurdere feilene og manglene må man få dem taksert. Valget av takstmann er viktig, og du bør noen som har god kjennskap til bransjen. BoligAdvokat.no lang erfaring med bruk av kvalifiserte takstmenn. Spør oss om å bistå.

Din innboforsikring dekker normalt advokatkostnadene. Vi undersøker dette uten kostnad for deg.  

Spør oss nå

  • Still spørsmål, få svar fra våre eksperter.
  • Skriv nøyaktig og detaljert, slik at svaret blir best mulig.
  • Du vil motta uforpliktende svar innen få dager.
Navn: *
Adresse: *
E-post: *
Telefon: *

Din henvendelse: *
* Fyll ut