20. 000 boligtvister i året - lovgivningen trolig skyldig.

Boligtvist avhendingslovenHvert fjerde boligkjøp ender i tvist mellom kjøper og selger, viser tall fra forsikringsselskaper. Og det er delvis avhendingsloven som har skylden. Les hva du kan kreve og hva Forbrukerrådet mener er løsningen.

Bakgrunnen for de aller fleste tvistene er at boligen ikke svarer til kjøper forventning. De typiske tvistene handler om våtrom, sopp og råteskader, lekkasjer og dreneringsproblemer.

Ifølge eierskifteforsikringsselskapene utgjør disse forholdene alene opp mot 75 prosent av tvistene. Det typiske er at disse "skjulte feilene" heller ikke var kjent for selger før salget. Selger har med dagens ordning begrensede motiver til å finne ut av boligens tilstand før salget. Dessuten kan han også tegne eierskifteforsikring som gjør at kjøper må forholde seg til selgers forsikringsselskap.

Det er frivillig å få laget en tilstandsrapport når man skal selge boligen sin. Det mener Forbrukerrådet er hovedproblemet. Takstlovutvalget kom for noen år siden med et forslag som skulle øke bruken av tilstandsrapport. Bruker du som selger en tilstandsrapport ved salget, er du normalt tryggere. Da er det vanskeligere for kjøper å kreve noe i ettertid.

Lurer du på noe om bolig eller er du i en boligtvist, spør oss om din sak gratis.

Spør oss nå

  • Still spørsmål, få svar fra våre eksperter.
  • Skriv nøyaktig og detaljert, slik at svaret blir best mulig.
  • Du vil motta uforpliktende svar innen få dager.
Navn: *
Adresse: *
E-post: *
Telefon: *

Din henvendelse: *
* Fyll ut