Reklamasjon

Reklamasjon fra A til Å

Klage boligkjøpHvordan klage på feil eller mangel ved et boligkjøp? Her får du mal og eksempel på en klage. En reklamasjon (klage) på kjøp av fast eiendom må skje senest 5 år etter at du tok over boligen/ eiendommen. Kjøperen taper retten til reklamasjon dersom han ikke innen rimelig tid (ca 2 mnd), gir beskjed til selgeren om at det er en mangel og hvilken mangel det er.

Les mer »
 

Hvordan klage på et boligkjøp?

Hvordan klage på et boligkjøpHvordan klage/ reklamere på boligkjøp? For å reklamere sender du brev med klage til selger av boligen. I brevet skriver du det som mangler ved boligen. Man kan også klage/ reklamere til megler, takstmann og eierskifteforsikringen. Det finnes fire hovedtyper reklamasjon. Last ned mal på reklamasjon her.

Les mer »
 

Klage ved huskjøp

Klage ved huskjøpKan jeg klage på huskjøpet? Å reklamere (klage) betyr å sende brev til selger og si det er en mangel ved boligen. Man kan også reklamere til megler, takstmann og eierskifteforsikringen, hvis man mener å ha krav mot de for feil de har gjort. Her får du vite hvordan du går frem ved klage på huskjøp. En 1-2-3 guide.

Les mer »
 

20. 000 boligtvister i året - lovgivningen trolig skyldig.

Boligtvist avhendingslovenHvert fjerde boligkjøp ender i tvist mellom kjøper og selger, viser tall fra forsikringsselskaper. Og det er delvis avhendingsloven som har skylden. Les hva du kan kreve og hva Forbrukerrådet mener er løsningen.

Les mer »
 

Huset krympet! Hva gjør du når boligen har mindre areal enn opplyst?

P-rom, s-rom og arealKjøp av bolig er en stor investering. Ved kjøp blir det gitt opplysninger om boligens areal. Hvis arealet er mindre enn opplyst har boligen et arealavvik. Hva gjør kjøper dersom boligen har arealavvik eller arealsvikt? Hva er disponible rom og P-rom?

Les mer »
 

Hva kan du reklamere på etter et boligkjøp?

I utgangspunktet kan du klage og reklamere på alle feil og mangler etter et boligkjøp. Husk imidlertid å gjøre det skriftlig i brevs form til selger. Du må gjøre det innen to måneder fra den dato du fikk vite om feilen eller mangelen. Her er en liste over typiske feil og mangler som har rett til å reklamere på.

Les mer »
 

Mal: Forliksklage til forliksråd – last ned mal og eksempel

Forliksrådet er alltid første instans i en sak for to parter er uenig. Etter at du har sendt brev med reklamasjon / klage til motparten, kan du selv sende forliksklage for å få dom for kravet ditt. Forliksklagen sender du direkte til forliksrådet i din kommune. Men det er også mulig å gjøre det muntlig ved personlig fremmøte hos forliksrådet.

Les mer »
 

Reklamasjon ved boligkjøp steg for steg

Mange oppdager feil og mangler etter kjøp av bolig. Når man oppdager dette er det viktig å være klar over hvordan man går frem for å reklamere over feilen. Etter norsk rett kan man miste sin rett til å gjøre mangelen gjeldende dersom man ikke reklamerer i tide. Denne artikkelen gir deg en huskeliste om hvordan man skal reklamere overfor selger.

Les mer »
 

Eiendomsmeglers erstatningsansvar ved boligsalg – meglers profesjonsansvar

Hvilket ansvar har megleren ved boligkjøp og -salg? Det står i eiendomsmeglingsloven. De aller fleste boligsalg går greit for seg, men noen ganger gjøres det feil. Både kjøpere og selgere kan klage på eiendomsmeglerens feil. Har eiendomsmegleren vært uaktsom og  du som kjøper eller selger lider et økonomisk tap, vil megleren kunne være erstatningsansvarlig.

Les mer »
 

Spør oss nå

  • Still spørsmål, få svar fra våre eksperter.
  • Skriv nøyaktig og detaljert, slik at svaret blir best mulig.
  • Du vil motta uforpliktende svar innen få dager.
Navn: *
Adresse: *
E-post: *
Telefon: *

Din henvendelse: *
* Fyll ut