Spør oss nå
- Still spørsmål, få svar fra våre eksperter.
- Skriv nøyaktig og detaljert, slik at svaret blir best mulig.
- Du vil motta uforpliktende svar innen få dager.
Hva gjør jeg når min nye bolig har mangel? Kjøp av bolig er en stor investering. Dessverre går ikke kjøp av ny bolig alltid problemfritt. Artikkelen inneholder noen korte råd om hva en kjøper bør gjøre når den nye boligen har mangler.
Hva gjør jeg når boligen er forsinket? Når er leiligheten forsinket? Hvilke krav har jeg mot utbygger når boligen er forsinket? Når kan jeg heve kjøpet? Her får du svar. Visste du at full dagmulkt kan gi 10% avslag i prisen?
Hele 42 prosent av alle nye hus i Norge har byggeskader, viser undersøkelser om byggeskader og byggefeil. Boligkjøperne er ofte trege til å klage. Sjekk rådene fra boligadvokat ved konstruksjonsfeil.
Du bør klage på feil og forsinkelser ved overtakelse. Du kan både holde tilbake penger og nekte å flytte inn i ny bolig med grove feil og mangler. Vær nøye og stå på kravene før overtagelsen.
Mange kjøper prosjekterte leiligheter på prospekt. Man kjøper altså et nybygg som skal oppføres av en utbygger. Hvilke regler gjelder og hva er reklamasjonsfristen? I dag er det dessverre mange feil og mangler på nybygg (byggefeil/ konstruksjonsfeil). De største problemene går på feil areal, feil i prospekt / salgsoppgave og feil/ lekkasje på baderom.
Hvis du har kjøpt en bolig som er under oppføring, gjelder Bustadoppføringsloven. Denne loven innholder en garanti som beskytter kjøpere av nye boliger, og garantien ivaretar kjøpernes interesser i forhold til entreprenøren / utbygger. Du som kjøper er dermed beskyttet mot urimelige avtalevilkår, mangler og byggefeil.
Boligkjøper har en reklamasjonsfrist på fem år etter overtagelsen, men det må reklameres innen rimelig tid etter at man har oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Rimelig tid betyr ca 2 måneder etter at du oppdaget feilen eller mangelen. Å reklamere betyr gjerne å skriftlig meddele feilen til selger.