Klage ved huskjøp

Klage ved huskjøpKan jeg klage på huskjøpet? Å reklamere (klage) betyr å sende brev til selger og si det er en mangel ved boligen. Man kan også reklamere til megler, takstmann og eierskifteforsikringen, hvis man mener å ha krav mot de for feil de har gjort. Her får du vite hvordan du går frem ved klage på huskjøp. En 1-2-3 guide.

Du må reklamere innen 2 måneder etter at du oppdaget mangelen. Men mangler som oppdages innenfor 5 år fra kjøpet kan være grunnlag for reklamasjon. Huskeregelen er å reklamere straks, og senest innen 2 måneder. Last ned mal for klage her.

Har selger unnlatt å fortelle om mangler ved boligen, kan du klage på boligkjøpet.

1. Send inn klage
Så snart du har oppdaget en feil eller mangel, må du sende inn en klage, selv om du ennå ikke kan dokumentere feilen.

Som sagt må du klage innen 2 måneder etter at du oppdaget det. Men er du for sent ute, klag likevel. Noen selgere er moralske og vil gjøre det rette selv om man rettslig er for sent ute. Det er bedre å sende en klage for mye enn for lite,

2. Dokumenter reklamasjonen
Du som kjøper må dokumentere at det er et rettmessig krav, Hvis kjøper er kyndig nok og dokumenterer gjennom bilder, kan det være nok. Men det er viktig at dette er grundig utført, for selger skal ta stilling til skaden. Bruk gjerne en takstmann.

3. Skriv et klagebrev med dokumentasjon
Last ned klagebrev her.
Dette bør brevet inneholde:
- Hva er mangelen? Hvem er ansvarlig?
- Omfanget av mangelen / feilen.
- Antatt kostnad.
- Frist. Gi selger en dato for når du venter å få et svar på klagen. Spør om selger vil bruke utbedringsretten sin.

4. Send inn klagen
Kjøper må klage innen rimelig tid. Men hvem skal du sende klagen til? Du har tre alternativer: selger, megler eller forsikringsselskapet. Vi anbefaler alle tre, send i alle fall kopi av klagen til alle.

Har salget har skjedd ved megler, kan kjøper reklamere til megler, som vil videreformidle dette til selger. Du kan alltid klage direkte til selger.

Hvis du kjenner til at selger har eierskifteforsikring og du vet hvilket selskap det gjelder, er den raskeste måten å sende reklamasjonen direkte til selskapet.

Spør BoligAdvokat om klage på boligkjøp nå.

Spør oss nå

  • Still spørsmål, få svar fra våre eksperter.
  • Skriv nøyaktig og detaljert, slik at svaret blir best mulig.
  • Du vil motta uforpliktende svar innen få dager.
Navn: *
Adresse: *
E-post: *
Telefon: *

Din henvendelse: *
* Fyll ut